Vlastníte nemovitost v této hanácké metropoli? O prodej bytu v Olomouci je mezi kupujícími neustále živý zájem, rostoucím cenám navzdory. Jestliže takovýto krok zvažujete, přečtěte si nejprve tento článek, ať se vyvarujete případných chyb, kterých se spousta prodávajících dopouští.

 

Při prodeji bytu v tomto městě rozhodně tratit nebudete

Ceny nemovitostí v Olomouci rostly mezi roky 2019 a 2020 o něco pomaleji nežli v některých dalších městech jako je Liberec, Plzeň, Ostrava či Hradec Králové. Nicméně to neznamená, že by se v současnosti pohybovaly nízko. Pomalejší růst cen je v Olomouci spíše dojezdem jejich rapidního růstu v předchozích letech. O mnoho výš zde již asi ceny neporostou, ačkoliv jejich úplného stropu zřejmě ještě dosaženo nebylo.

Dnes se město s průměrnou cenou 54 070 Kč za čtvereční metr nachází spolu se zhruba stejně drahou Plzní a Zlínem ve třetí cenové příčce hned za Prahou a Brnem. Těm, kteří zde byt chtějí prodat současná situace zkrátka hraje do karet!

Na pár věcí je ale třeba ještě pamatovat…

 

Cenu nicméně nenastavujte příliš vysoko

Je rozdíl mezi nabídkovou a skutečnou tržní cenou nemovitosti. Spousta majitelů dělá tu chybu, že se řídí hlavně cenami podobných nemovitostí, které jsou momentálně inzerovány. Problém je ten, že nic nezaručuje, že takové ceny nejsou prudce nadsazené, že nezahrnují provize realitkám a že se pro nemovitost skutečně najde kupec.

Hlavním kritériem je průměrná tržní cena, tedy nikoliv cena, za kterou jsou byty nabízeny, ale za kterou se nakonec skutečně prodají. Pokud se vám podaří zjistit průměrné tržní ceny ve vaší lokalitě, určíte cenu vaší nemovitosti s daleko větší přesností.

 

Nemovitost na prodej hezky připravte

Představme si dvě nemovitosti ve stejné lokalitě, ve stejném technickém stavu a s úplně stejnými parametry. Jedna z nich ale prošla takzvaným homestagingem a druhá nikoliv. Ta, která jím prošla, se pak prodala o 5-10% dráže.

Homestagingu někteří nadávají do Potěmkinových vesnic, jeho účinnost je nicméně nezpochybnitelná. Profesionální naaranžování nemovitosti, vymalování, přemístění nábytku i vkusná dekorace… To vše může drasticky zvýšit atraktivitu nemovitosti a tím i její cenu, aniž byste museli investovat do nákladné rekonstrukce.

Ať již tento úkol svěříte profesionální společnosti, nebo se do něj dáte sami, rozhodně jej neopomíjejte!

 

Propagace je základem všeho

Dobré fotky a dobrý text inzerátu společně vyzdvihnou všechny přednosti vašeho bytu (ale i lokality, v níž se nachází, na to nezapomínejte). Vyvěste je ale někam, kde budou mít co největší dosah. Vaše nemovitost by se rozhodně měla objevit na nejnavštěvovanějších realitních portálech, vyzkoušet můžete ale i alternativní metody propagace – sociální sítě, lokální noviny, osobní kontakty, popřípadě i venkovní reklama.

Nespoléhejte se pouze na online prostředí. Solidní zájemci mohou přijít i ze směru, z nějž byste to nečekali.

 

Nesnažte se ušetřit za každou cenu

Realitky mají v Česku poněkud pošramocenou pověst a řada lidí se tak bez nich snaží obejít. Ty skutečně kvalitní vám ale mohou s prodejem za co nejvýhodnější cenu výrazně pomoci. Investice do jejich služeb se vám ještě mnohokrát vrátí.

I pokud na realitky nechcete spoléhat, nešetřete alespoň na advokátovi, který vám pomůže sestavit prodejní smlouvu. Nešetřete ani na platbách inzertním portálům, pokud je jejich dosah nezpochybnitelný. Zvažte i služby profesionálních homestagingových agentur.

Pokud budete trvat na tom, že vše zvládnete sami, třeba budete mít štěstí. Nebo třeba ne a ztratíte spoustu času a peněz…

Co byste poradili těm, kteří se chystají prodat byt v Olomouci? Své příspěvky můžete psát do sekce komentářů!

Stanislav Opluštil

Leave a Reply

You must be logged in to post a comment.