Faktorů, zajišťujících dohledatelnost vašich stránek stránek a jedny z prvních příček výsledků vyhledávání je mnoho. A není na škodu poznat, s kým máte tu čest, pokud hovoříme o fungování, algoritmu a celkovém způsobu fungování vyhledávačů. Pochopení je součástí cesty k úspěchu, co níž může patřit také optimalizace pro vyhledávače. Optimalizace vašeho webu totiž může tvořit pomyslný můstek mezi kolonkou vyhledávače a vaší úvodní stránkou. Jakých chyb se můžete při pokusu zviditelnění webu dopouštět a proč stále nejste k nalezení?
Optimalizace pro vyhledávače: Byl jednou jeden vyhledávač
Než se vrhneme do světa optimalizace pro vyhledávače, pojďme se podívat na stručnou historii vyhledávání.
Na začátku bylo slovo. A to slovo bylo klíčové. Klíčová slova byla tím, co vás dostalo k vyhledávajícímu, a tak se internet začal hemžit “přeheslovanými” weby s nekvalitním obsahem, které však byly jednoduše k nalezení. Dnes z tohoto a jiných důvodů nehrají klíčová slova hlavní roli. Je třeba se soustředit spíše na tzv. meta tagy, meta description a další body, o nichž se více dozvíte v tomto článku.
Vyhledávač pracuje s vlastní databází, tvoří seznam nejrelevantnějších výsledků a následně zprostředkuje skupinu odkazů. Tento princip a první vyhledávač, kterým byl Archie, přinesla 90. léta. Poté přišel Google a následně další vyhledávače, mezi které patří třeba Yahoo nebo Bing. V Česku je nejznámější Seznam, poté Centrum a Atlas.
Databáze, s níž vyhledávače pracují, je tvořena a obměňována roboty. Fungují jako skupina studentů hladových po informacích – sledují všechny odkazy, píší si poznámky o obsahu stránek, hodnotí jejich relevantnost a ukládají je do databáze. V této databázi chcete mít i vy vaši stránku neboli index, jinak se uživatelům nezobrazíte.
Nenalezitelný
Vyhledávači chvíli trvá, než vás začne zobrazovat, což může trvat týden i déle. Místo rozčíleného klikání na ikonu aktualizace se a smutku z toho, vás vyhledávač ignoruje, se zaměřte na to, jak můžete jít robotům naproti. Pojďme si za tímto účelem zrekapitulovat důležité termíny a kroky:
- analýza: Ruka na srdci a oči na šťopkách se vám budou hodit při objektivním hodnocení kvality obsahu i technické stránce vašeho webu. To za vás robot neudělá.
- meta tagy: neobjevují se na stránce jako takové, ale v jejím kódu, vyhledávat s nimi pracuje a to, co klient spatří jako další na základě meta tagů, je meta description.
- meta description: to, co spatříte jako první. Stručný popisek, lákající klienta na vaši stránku. Nemá vliv na míru prokliku (CTR), ale může být tím prvním, co zákazník spatří.
- na první dobrou: první věty úvodní stránky, nadpisy i na první pohled nezanedbaný blog. To vše spatří nejen vaše cílová skupiny, ale i robot, který na základě kvality obsahu a vaší aktivitě usoudí, zda stojíte za zobrazení.
- systém odkazů: na každé ze stránek vašeho webu by měly vést odkazy do jeho dalších částí. Tzn. prolinkujte si svůj vlastní web tak, aby tvořil uživatelsky příjemnou mapu zkratek.
Pokud porozumíte, proč jste byli roboty doposud ignorováni, dokážete to i napravit. Optimalizujte, ptejte se a nebojte se inovací. Svět internetových vyhledávačů je něčím, co nikdy není definitivní. A v tom je jeho kouzlo.
Nezobrazovaly se vám vaše webové stránky na prvních dvou stránkách vyhledávačů? Co jste proti tomu podnikli? A byli jste úspěšní? Napište nám komentář!